Het verloop van een wedstrijddagOp deze pagina nemen we de laatste voorbereidingen en het verloop van de wedstrijddag met je door. De genoemde tijden kunnen iets anders zijn, want de vereniging bepaalt het programma afhankelijk van het aantal deelnemers. VoorbereidingDe week voor de wedstrijddag zet je de laatste puntjes op de i. Zorg dat je de volgende punten voor elkaar hebt:
De wedstrijddag8:00 Opstellen in het rennerskwartierBij de meeste verenigingen kun je vanaf ongeveer 8:00 uur het terrein op. We proberen met de Bonenberg Cup rijders zoveel mogelijk bij elkaar te staan. 8:30 - 9:00 InschrijvenInschrijven doe je in het clubhuis. Hier moet je je KNMV Basis Sportlicentie laten zien en betalen. De kosten bedragen meestal € 20. Als je transpondernummer nog niet bekend is moet je die ook opgeven. 8:45 – 9:15 Baan verkennenNadat je hebt ingeschreven kun je lopend de baan verkennen. Het is leuk om dat samen met de andere cuprijders te doen, zodat je met elkaar de lastige punten en de goede lijnen kunt bepalen. 9:15 PeptalkVerzamel bij de Bonenberg Cup vlaggen. We nemen samen nog even het verloop van de dag door en wensen elkaar een sportieve wedstrijd. VlaggenBij de meeste verenigingen worden deelnemers aangewezen of geloot om een sessie te vlaggen. Bij het secretariaat hangt een lijst met namen en de posten. Zorg dat je op tijd op je post staat. Tip: neem een flesje drinken en eten mee. 9:30 TrainingAlle klassen rijden na elkaar hun training. Als de Bonenberg Cup wordt opgeroepen verzamel je in de fuik. Bij de ingang van de fuik wordt je motor gekeurd. In de fuik stel je de motoren naast elkaar op. Zodra de baan wordt vrijgegeven kun je in 10 minuten een aantal ronden de baan leren kennen. Er wordt meestal geen tijdtraining gehouden, dus je hoeft niet een supersnelle ronde neer te zetten. Het is wel goed om één of twee ronden een lekker wedstrijdtempo te proberen. 11:30 1e MancheAlle klassen rijden om de beurt hun eerste manche. Als de Bonenberg Cup wordt opgeroepen duw je je motor naar de fuik. Bij de ingang van de fuik trek je een lootje. Je gaat op het nummer van je lot staan. Zodra de baancommissaris het sein geeft start je je motor en rijd je naar het starthek en kiest daar een startplek. Als alle plekken vol zijn kies je een plek op de tweede rij. Startprocedure Als alle deelnemers een startplek hebben loopt een baancommissaris langs de startrij met een groene vlag. Vervolgens wordt het bord 15 getoond, nog 15 seconden vóór de start. Dan volgt het bord voor 5 seconden. Na ongeveer 5 seconden valt dan het hek en kan het gas los! Als je nog nooit of niet vaak hebt gestart vraag dan een begeleider of andere cuprijder hoe je het beste kunt starten. De manche duurt 15 minuten en 1 ronde. Zodra de koploper is gefinisht wordt iedereen afgevlagd met de geblokte vlag. Je verlaat de baan bij de baancommissaris met de gele en rode vlag. Stap daar af en duw je motor terug naar je auto. 14:00 2e MancheDe tweede manche gaat hetzelfde als de eerste manche. Je hoeft nu geen lootje te trekken. Je krijgt je plek in de fuik aangewezen op basis van de uitslag van de eerste manche. Hole shot awardsZet na de wedstrijd je motor bij de auto. 10 minuten na manche 2 verzamelen we bij de Bonenberg Cup vlaggen om samen terug te blikken op de wedstrijd. De winnaars van de kopstarts worden bekendgemaakt. 17:00 PrijsuitreikingAls alle klassen hebben gereden worden de prijzen uitgereikt door de vereniging. De top drie wordt naar voren geroepen. Het is de bedoeling dat zij in wedstrijdshirt op het podium plaatsnemen. Alle deelnemers en gastrijders komen in aanmerking voor de dagprijzen. |
![]() | Contactgegevens | ![]() |
![]() | ![]() |
Meld je aan of stel een vraagContactformulier | Zoeken |